۱۳۸۷ مهر ۱۵, دوشنبه

آرامگاه فردوسي ferdosi tum




آرامگاه فردوسي

آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي توسي در ميان باغي مصفا به فاصله 20 كيلومتري شمال شهر مشهد واقع شده است. علاوه بر وجود خبري به چندان موثق از ايجاد نخستين بنا بر مدفن حكيم توسط ارسلان جاذب سپهدار توس ظاهرا نظامي عروضي در سنه 510 ه.ق گور وي را در توس زيارت كرده است اما جستجوي قطعي براي يافتن محل دقيق آرامگاه به امر آصف الدوله در دوره قاجار آغاز گرديد و پس از آن بنايي آجري بر فراز مقبره وي در مجاورت دروازه رزان ساخته شد كه بعدها بروي به ويراني نهاد. در سال 1313 شمسي همزمان با برگزاري جشن هزار فردوسي اولين بنا با طرح جديد افتستاح گرديد كه به علت عذم رعايت اصول فني نشست كرد و بعد از آن ساختمان فعلي كه الهام گرفته اس شيوه معماري هخامنشي به ويژه آرامگاه كوروش بود در سال 1342 آغاز و در سال 1346 ه.ق خاتمه يافت.نماي بيروني بنا شامل عناصر تزئيني هخامنشي به خصوص ستونها و سرستونها است و اشعاري كه بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حكيم فردوسي و معرف انديشه و شخصيت وي مي‌باشد. بخش فوقاني بنا بصورت مجوف و توخالي ساخته شده و فضاي داخلي آن نيز علاوه بر الهام گرفتن از معماري دوه اشكاني شامل 20 ستون مرمري در پائين و 8 ستون در بخش فوقاني است. در بخشهايي از آرامگاه نيز ديوارنگاره‌هايي از فريدون صديقي نصب گرديده كه نمايش صحنه هايي از روايات شاهنامه است

فردوسي
شهر قديم تابرانِ توس اكنون به‌صورت مجموﻋﺔ عظيم تاريخي درحدود ۳۰ كيلومتري شمال غرب مشهد، در راه مشهد به قوچان قرار دارد. اين مجموعه از نادرترين شهرهاي تاريخي و باستاني ايران است كه حصار و كهن‌دژِ آن قابل بازديد است. نيز بناي تاريخي هارونيه كه احتماﻷ مدرسه يا خانقاهي مربوط به سدﺓ هشتم مي‌باشد، در آن قرار دارد. آرامگاه فردوسي برجسته‌ترين شاعر حماسي ايران در باغ بزرگ و باصفايي در آن است. آرامگاه كه به‌صورت بنايي معظم، با الهام از عناصر معماري پيش از اسلام ساخته شده، در قالب كتيبه‌هايي از شعرِ خود فردوسي معر‌ّف زندگي، شخصيت و اثرِ سترگِ شاعر هم هست. در اين مجموعه رستوران، كتابخانه و فروشگاه وجوددارد.
امروز بارزترين شاخصه اصلي مشهد بعد از بارگاه ثامن‌الحجج(ع)، سرزمين توس، زادگاه و آرامگاه حكيم نامدار ادبيات ايران زمين فردوسي توسي است كه سالانه هزاران مسافر و گردشگر را به خود جذب مي‌كند. نام توس چنان با "فردوسي" عجين شده كه هيچكس او را جدا از اين سرزمين و خاك نمي‌داند و بايد فردوسي و موطنش با هم بزرگ داشته شوند. آري اينجا آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي است كه در باغي مصفا در ساختماني با معماري قديم و متاخر ايران با سبكي بر گرفته از دوران هخامنشيان بنا شده است. اما توس اين شهر"حماسه‌هاي ادبي" منحصر به فردوسي نيست، كه شاعري بزرگ از بزرگان ادبيات معاصر ايران زمين در آن خفته است، مردي كه عشق به استاد ناديده، از او شاعري بلند آوازه در شعر نو ساخت. توس آرامگاه بزرگ شاعران ايران زمين است، دو قرينه، پير شعر فارسي، پدر ادبيات دري با مقبره‌اي سفيد و سنگي، در مقابل جواني كه در گمنامي در كنار استاد با سنگ نوشته‌اي محقر در گوشه‌اي از محوطه در زير درختي كهن آرام گرفته است. يادم آمد هان! داشتم مي‌گفتم،آن شب نيز. سورت سرماي دي، بيداها مي كرد قهوه‌خانه گرم و روشن بود،همچون شرم و فروزانتر، زان دگرها، مثل نقطه، مركز جنجال از دم نقال هفت خوان را (زاد و سرو) مرو آنكه از پيشين نياكان تا پسين فرزند رستم را به خاطر داشت. يا به قول "ماخ" سالار ، آن گرامي مرد آن هريوهي خوب و پاك آيين ، روايت كرد خوان هشتم را من روايت مي‌كنم اكنون من كه نامم (ماث). آري او كسي نيست جز شاعر شعر نو مهدي اخوان ثالث كه بعد از مرگ هم همچنان در غربت و عزلت آرميده به دور از آن همه هياهو و جنجالهاي زندگاني. در فضاي سبز و آرام اين حوزه گنجينه‌اي هم بناست از اشياء بدست آمده در كاوشهاي اين سرزمين تاريخي و عصر فردوسي و شاهنامه، ظرفهاي سفالي و فلزي و سكه‌ها و اسطرلابها. همچنين جنگ افزارهايي كه هر چند مربوط به عصر فردوسي بزرگ نيست اما بيانگر روح حماسي و پهلواني حك شده در صفحات شاهنامه است.

كمي آن طرف تر از محوطه آرامگاه دو شاعر بزرگ پارسي، بناي هارونيه در ميانه شهر قديم تابران يا توس فعلي قرار گرفته كه برخي بر اين باورند كه آرامگاه و خانقاه غزالي است و تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه اين بنا صرف آرامگاه يا خانقاهي است كه در سده هشتم هجري به همراه يك بناي مذهبي بر روي بقاياي بنايي كهن ساخته شده است. در كنار اينها، آنچه از برج و باروها، ارگ، حصار و ديوار عظيم خشتي، گلي توس بزرگ كه آن زمانها متشكل از چهار شهر تابران، نوغان، رادكان و ترغبذ بوده امروز مجموعه‌اي كهن، جذاب و تاريخي از تاريخ ايران زمين و جاذبه‌اي ويژه براي علاقمندان به تاريخ و فرهنگ و ادبيات ايران است. امروز اگر چه بخشهاي زيادي از اين سرزمين اسطوره‌ها با هزاران گنج پنهان و مدفون است اما همان برج و باروهاي عيان شده از زير خروارها خاك به دست احياگران ميراث فرهنگي خود هزاران ناگفته را مي‌گويد و عظمت آن پيداست.
مجموﻋﺔ شهر قديم توس و آرامگاه فردوسي

شهر قديم تابرانِ توس اكنون به‌صورت مجموﻋﺔ عظيم تاريخي درحدود ۳۰ كيلومتري شمال غرب مشهد، در راه مشهد به قوچان قرار دارد. اين مجموعه از نادرترين شهرهاي تاريخي و باستاني ايران است كه حصار و كهن‌دژِ آن قابل بازديد است. نيز بناي تاريخي هارونيه كه احتماﻷ مدرسه يا خانقاهي مربوط به سدﺓ هشتم مي‌باشد، در آن قرار دارد. آرامگاه فردوسي برجسته‌ترين شاعر حماسي ايران در باغ بزرگ و باصفايي در آن است. آرامگاه كه به‌صورت بنايي معظم، با الهام از عناصر معماري پيش از اسلام ساخته شده، در قالب كتيبه‌هايي از شعرِ خود فردوسي معر‌ّف زندگي، شخصيت و اثرِ سترگِ شاعر هم هست. در اين مجموعه رستوران، كتابخانه و فروشگاه وجوددارد.


برای دیدن عکی های مربوط به فردوسی عزیز

اینجا

یا روی عکس ها کلیک نمایید.






گنبد هارونيه :

تنها اثر بر جاي مانده از توس قديم بناي آجري است معروف به گنبد هارونيه که در دهه هاي اخير به همت انجمن اثار ملي و ميراث فرهنگي خراسان مرمت و باز سازي شده است مردم اين بنا را زندان هارونيه مي نامند و در متون وسفر نامه ها از آن مسجد توس آرامگاه و خانقاه غزالي نام برده شده است تحقيقات اخير نشان داده که هارونيه صرفا آرامگاه يا خانقاهي است گه در سده هاي هفتم يا هشتم هجري هم پهلو با يک بناي مذهبي ديگر و بر روي خرابه هاي ابنيه کهن ساخته شده است اين بنا مشتمل بر يک فضاي وسيع مربع گنبد دار به ارتفاع حدود25 متر و وسعت 12*12 متر است در انتهاي بنا سه حجره با اتاقک با تزئيناتي شامل گچبري قرار دارند تزدينات خارجي آن منحصر به قابهاي عمودي وستون نماهاي طرفين ورودي مي باشد.




اريگامي ، آموزش ، پارك آموزش ، عكس ، هنر، عكاسي ، نقدعكس ، گالري ، نمايشگاه عكس ، ايران ، مشهد ، طبيعت ، محسن موسوي زاده ، گردشگری مشهد ، گردشگری خراسان رضوی ، گردشگری خراسان ، گردشگری ایران ، کوهسنگی ، فردوسی ، گنبد سبز ، آرامگاه نادری ، موزه مشهد ، هتل های مشهد ، دیدنی های مشهد و اطراف آن ، دیدنیهای مشهد و اطراف آن ، حرم مطهر امام رضا ، حرم امام رضا ، طرقبه ، شاندیز ، هنر عکاسی ، راهنمای گردشگری مشهد ، راهنمای گردشگری خراسان ، راهنمای گردشگری ایران ، راهنمای گردشگری ، عکس های طلوع و غروب خورشید ، عکس های طبیعت تمام دنیا ،عکسهای طلوع و غروب خورشید ، عکسهای طبیعت ، کنگ ، زشک ، عنبران ، کلات ، طرقبه ، چالیدره ، بند گلستان ، سد گلستان ، ازغد ، مایان ، نقندر ، محسن موسوي زاده ، عکاسی حرفه ای ، آموزش عکاسی ،

Iran Tourism, Origami, Education, Photo, Picture, Art, Gallery, Iran, Mashhad, review, Nature, , art photography, Mohsen Moossavi ,photography, Mashhad Tour, Mashhad Tourism, Khorasan Tour, Khorasan Tourism, Iran Tour, Iran Tourism, fotopic, foto art, Koohsangi, Shahrebehesht, Jaghargh, zoshg, Torghabeh, anbaran, Kang, Naghondar, Chalidareh, Bande golestan, Golestan Damp, Nishabour, Kalat, Shandiz ,Picnic guide, sunset and sunrise, sunset and sunrise photo, Nature art gallery, Azghad, Mayan,
گردشگری مشهد و دیدنیهای اطراف آن - http://mashhadtour.blogspot.com/


Home


خانه


صفحه اول گردشگری مشهد


.

هیچ نظری موجود نیست: